zondag 7 augustus 2011

05.08.11 Go Ahead Eagles - Telstar 1-0

Na 3 lange maanden ging het eindelijk weer eens ergens om.  De talloze oefenpotjes zijn achter de rug en dit weekend mochten de voetballers van de ere en eerste divisie zich gaan opmaken voor de 1e competitieronde! Bij het bekendmaken van het competitieschema zag ik dat Telstar meteen zijn borst mocht nat maken. Tijdens deze eerste ronde moesten ze uit naar Go Ahead Eagles.

Inmiddels heb ik de Adelaarshorst 13x bezocht en had ik nog niet in gedachte om deze wedstrijd te bezoeken. Een week voor de aftrap begon het toch te kriebelen en mijn vrouw zei ga gewoon, dus geschiedde.

Ik had me voorgenomen op plaats te nemen in het uitvak, maar op de wedstrijddag werd ik gebeld door een goede vriend van me. Hij had kaarten geregeld voor de hoofdtribune voor ons. Hier had ik totaal geen problemen mee, want een paar seizoenen terug is het uitvak in de Adelaarshorst verplaatst naar de lange zijde, vlakbij de harde kern van GAE. Het zicht op het veld in het uitvak is erg beperkt en bij GAE hebben ze ook nog het lef om hiervoor 16 euro te vragen… Voorheen was het gastenvak achter het doel aan de Vetkampstraat, maar vanwege logistieke redenen hebben ze deze helaas verplaatst.

Sinds een jaar of 10 worden de wedstrijden van de eerste divisie gespeeld op de vrijdagavond. Dit vanwege commerciële redenen. Voorheen SBS6 en tegenwoordig RTL zenden dan van iedere wedstrijd een samenvatting uit van gemiddeld een minuut of 2 à 3. Daarvoor werd de vaste wedstrijddag van de eerste divisie door de KNVB gewijzigd naar de vrijdag. Met de supporters die hun club achtervolgen zullen de heren ongetwijfeld geen rekening hebben gehouden. Ik weet het, ik ben een azijnzeiker, maar van mij mogen die wedstrijden gewoon op zaterdag en/of zondag worden gespeeld.

Nu was het op de dag van de wedstrijd eerst werken, snel naar huis, omkleden, avondeten naar binnen rammen en even na 7 uur zat ik in de auto op weg naar Deventer. Gelukkig is het vanaf mijn huis ongeveer een half uurtje rijden, dus hoefde ik deze keer geen vrije uren op te nemen.

Ondanks dat de Adelaarshorst in een woonwijk ligt kan je er vrij eenvoudig een parkeerplek vinden. Dus zodoende stond ik rond kwart voor acht voor de hoofdingang van het stadion. De 2 vrienden waarmee ik de wedstrijd zou bekijken kwamen nog geen minuut later aangelopen. We haalden onze kaarten op en zochten onze plaatsen op de hoofdtribune. Het stadion was al goed gevuld en is naar mijn mening het leukste stadion in de eerste divisie.



Telstar kon zijn borst nat maken, want een paar maanden geleden heb ik gelezen dat Go Ahead dit seizoen mee wil doen om de prijzen. Daarnaast heeft Overmars grote plannen met de club en ze noemen zichzelf de meest Engelse club van Nederland. Waarom ze dan een schotse ruit op de mouwen van de uitshirts hebben en een Schots nummer voor en na de wedstrijd draaien is me overigens een groot raadsel. Maar goed we zaten klaar voor de seizoensopener!



Een paar minuten voor de aanvang konden we nog genieten van een vogel die een paar keer heen en weer mag vliegen. Wat hier de functie van is begrijp ik ook niet, maar goed daarna ging het dan toch echt beginnen. De heren kwamen het veld op en dit werd begeleid door support van de Eagles fans. De ongeveer 50 Telstar supporters heb ik deze avond nagenoeg niet gehoord, maar dat is ook niet zo gek. Die werden overstemd door de honderden Eagles fans achter het doel.





Go Ahead begon voortvarend aan deze wedstrijd en de spelers van Telstar leken wel een stel schoothondjes. Het leek echt helemaal nergens naar en het was te danken aan keeper Varkevisser dat de schade in de eerste helft beperkt bleef. Ondanks een overwicht van de Eagles creëerde ze weinig kansen, maar na een kwartier kwamen ze toch terecht op voorsprong door een zondagsschot.



De 2e helft leek er een ander Telstar uit de catacomben te zijn gekomen. De heren wisten blijkbaar weer wat voetballen was en zette Eagles onder druk in eigen huis. Zonder grote kansen te creëeren hadden de Witte Leeuwen het heft in handen. Ze waren nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker, maar Eagles was de gelukkigste deze avond en gingen met de overwinning aan de haal. Het teleurstellende Eagles kon buiten een kopbal op de lat hier niks tegen overstellen, maar de fans gingen blij naar huis. Wel hebben de Deventenaren nog een hoop werk te doen, want zo gaan ze zeker niet meedoen om de prijzen. Het was allemaal erg pover bij de thuisclub.



Voor Telstar wordt het een zwaar seizoen en zal het wederom overleven worden. Door het wegvallen van Mac Intos en Kuipers is de spoeling wel heel erg dun bij de toch al zeer smalle selectie. Verder ontbrak het bij de heren aan creativiteit en stond de meest creatieve en beste speler, Fafiani, noodgedwongen linksback. Hopelijk komen er deze maand nog een paar goede spelers bij en kunnen de Witte Leeuwen deze voetbaljaargang nog zorgen voor een stuntje. Deze avond was door het verlies een beetje teleurstellend, maar een bezoekje aan de Adelaarshorst is altijd wel vermakelijk.


Statistieken:
Date: 05.08.2011
Match: Go Ahead Eagles – Telstar 1-0
Goalscorers: 17. 1-0 van den Ouweland
Competition: eerste divisie
Ground: De Adelaarshorst, Deventer
Attendance: 4.737
Ticket: free

Geen opmerkingen:

Een reactie posten